5/20/11

BANDUNG TRIP.....

hoho....salam kpd sume pembaca....waduh2...penat sungguh badannye ni....xpe2...aku ade mood nk berblog ni...hehe...ok...kali ni aku nk cite pasal trip aku....actually da lama da aku plan dgn family aku...sblm naek sem lps lg...so trip kite bermula dr 16-19 MAY 2011....

pg 16 MAY kite org mmg bgn awal...sblm subuh lg da bgn....naek teksi g LCCT n smpi kul 6 A.M....lps solat subuh sume, kite org pun breakfast kat McD....sesudah kenyang, kite org check in....kiteorg punye flight kul 9.00A.M...flight no QZ 7592....perasaan ketika naek flight tu, xde ah rase pape sgt, cume skit risau....kerna enggak tau keadaan di sana bagaimana...huhu...perjalanan memakan masa 2 JAM 5 MINIT....lapangan terbangnye xde ah besar sgt...aku rase lg besar langkawi kowt...

smpi2, terus carik tour guide kiteorg....keluar je pintu, nmpk seorg bapak ni angkat kertas A4 putih bercetakkn "BUZZ D PREVENTER & AKU KHAHA" ....haha...nama FB aku dgn adek aku...cuz kiteorg knl tour guide ni melalui fb....hehe....dunia da maju..hehe....tour guide kiteorg ade 2, pak Dwy n pak Hadi..... kite terus saja check in ke hotel SUKAJADI....tp aku bisa terkejut, kerna jam nye di bandung kalah kn KL...waduh2....

sesudah check in n solat, kiteorg terus g makan nasi padang....kat sini, yg plg tarik perhatian aku die punye servis....duduk saja, terus dihidangkn sume jenis lauk n satu gelas air suam...aku bisa terkejut....blum order sudah diberinye makanan....lps 2, pak Dyw pun bg taw, dieorg kira mane kite mkn saje...klau mcm 2, mmg kite mkn sume lauk...haha......tp yg plg meletop ikan bakar die....mmg SUPERB!!!! ....plg x superb die punye satay...hampeh..haha...

ok, next kiteorg pergi ke FACTORY OUTLET....FO ni byk kat bandung...ade 3 kawasan: DAGO,RIAU, CHAMPELAS...tp kiteorg g DAGO....factory outlet ni mcm F.O.S o reject shop di M'sia..tp disini kedainye berasingan...die mcm kedai perabut klau di M'sia....next, kite org g TOKO TIGA...toko itu bermaksud kedai....kedai TIGA ni terkenal dgn JEANS nye....harga boleh ah tahan murah...tp kat sini aku borong baju...haha....kemudian, kiteorg g BUTIK BATIK....g tgk2 je cuz yg ni mmg asli...harga nye pun ASLI...haha.....klau nk bli yg murah, nnt saya cerita kn di mana...hehe.....then, tibe2 perut kami lapo...tanye driver mane best makan...?? mereka men"suggest" BASO...hoho....hurm...xde ah best sgt baso ni...mcm mee sup + meatball.....itu aje yg lain nye...hehe....so, itu saja buat ari pertama....itu pun da smpi maghrib kite berjalan...

DAY 2: ok...ari ni kite bertolak awal pg...pkl 7.30 pg da tolak da....destinasi pertama ialah TANGKUBAN PERAHU.... actually tmpt ni ialah gunung berapi yg masih lg aktif....perjalanan nye ambil masa 1 jam....di atas sana agak sejuk....mcm kat genting belah ptg....keluar kete terus bau sulphur.....tp view die mmg spectacular la....mantop.....tibe2 aku jd excited...cuz smlm aku x xcited sgt cuz shopping je kowt smlm, aku mane ah suke sgt.... kemudian kite pergi ke ladang teh...ladang teh ni ialah terletak di Ciater....aku rase ni lg better dr Cameron.....@ Ciater ni ade jugak kolam air panas....tp kiteorg x mandi ah...cuz family aku mmg x minat mandi....kiteorg just rase air saje...hehe....lps 2 kiteorg singgah VILLA ISOLA....actually tmpt ni universiti..tp bangunan nye adalah peninggalan Belanda....next, mase yg dinanti kn oleh mama ku.....ni sbb nye kite org g PASAR BARU.....nama je pasar...tp tmpt nye berupakan bangunan 7 tingkat...penuh n sarat.....majoriti kat sini jual pakaian wanita...laki pun ade....beg kasut pun ade....mmg klau aku letak dak2 pompuan kat situ 1 hari pun mmg x puas ah....rambang mata doe....lps 2, kite org pun mengisi perut lak...kali ni kite try makanan Sunda....boleh tahan....tp yg best skli die punye Sup Ikan die...aku da ah x suke ikan, tp kali ni Sup tu berjaya men"tackle" aku...haha.... our final destination for day 2, ialah gedung satay...name je gedung tp ni office pejabat kerajaan kowt..haha...bangunan die mmg antik....time ni sanggup berhujan amek gambo...haha...



DAY 3: ari ni mcm smlm jugak bertolak awal....cuz klau ikut tour lain2 mereka lazimnye bergerak pkl 9.00a.m....so kiteorg mmg requeste mau tolak awal....ok....destinasi pertama ialah kawah putih...menurut tour guide, rmi pelancong m'sia x mau pergi o tidak taw kewujudan nye...hehe mungkin sbb jauh ke selatan Bandung...ia makan masa lebey kurg 2 jam....tp viewnye lagi better dr Tangkuban Perahu.....otw ke ats, die punye view mmg cun.....n aku rase ni lg sejuk dr tangkuban perahu....n menurut pak Dyw, suhunye ialah 14 degree...lg sejuk dr air-cond...n serius aku x tipu, ia benar2 sejuk.....n stand by payung, cuz lazimnye mmg bisa ujan di ats.....next, kiteorg singgah petik strawberry n bli durian...durian die, mak datuk!!! besar gile babeng....!!! haha.....tp serius ah puas mkn...bli sebiji je...tp mkn mcm 10 biji....haha....next, kiteorg singgah ke Chimbaduyut....hah....tmpt ni famous dgn kasut.....ni lg satu tmpt klau aku tinggal kn dak2 pompuan, mampus korg xnk blk....haha!!!...tp kali ni die kedai berasingan...n nk jln kne pandai ah, cuz org sentiasa minx ko bli brg souvenir....tp serius ah, harganye amat-amat la murah....kemudian kite singgah ke Champelas....kat sini sama juga mcm Dago, tp kat sini ade kelainan nye....mcm bukit bintang pun ade aku rase cuz ade patung2 batman,superman,tarzan kat kedai....da la besar pulak 2...hehe....pada belah mlm kite org g PARIS VAN JAVA short form nye PVJ....ni shopping complex plg terkenal di Bandung....kat sini yg plg best cuz ade nye MAN UTD cafe....happy aku!!!! haha.....

DAY 4: hurm.....xde ape sgt...just lepak2 kat hotel....cuz by noon kiteorg da nk tolak ke airport....cuz kat sini jam mcm haram.....serius lama....so smpi disitu saje trip kami....flight balik kami ialah QZ 7595.... ok b4 that, aku nk bg tips:
1. jgn ikut tour...klau boleh carik driver udah cukup....klau ikut tour, tmpt mcm KAWAH PUTIH, mereka x pergi.... lg satu, klau ikut tour nnt lambat, klau kul 9 tolak, tmpt mcm Tangkuban Perahu n Kawah Putih nnt sesak dgn org....
2. jgn bg duet kat jalanan....nk bli barangan xpe (maksud aku time berhenti kat traffic light) especially ibu2 yg mengendong baby...sekali kamu bg, yg lain serbu....
3. jgn layan org yg jual cenderamata.....mmg setiap kali ko turun, mmg die ikut ko....ko just angkat tangan dgn hormat n senyum...x perlu bersuara....once ko bersuara, lps 2 mmg die org ajak ko berbicara....n jgn sentuh barang mereka, once u touch, possibility utk ko terpaksa bli mmg tinggi...haha...
4. klau nk bli cenderamata, make sure bli dlm quantiti yg byk..mcm 20 ke....klau 20 harga nye lebey kurg 50,000 rupiah...
5. sentiasa bawak passport....mcm biasa...itu IC kamu...

Pelik @ Bandung:
1. jam die x kusangka begitu teruk...
2, jalan kecik, pemandu sumpah expert....motosikal byk gile...
3. jgn terkejut klau driver ko bg duet kat org yg tukang tahan kete blkg bile ko nk kuar parking...itu hal biasa...
4. rmi org miskin di jalanan...n jgn terkejut klau nmpk budak umo 3 thn maen kat tgh jalan...
5. jgn terkejut klau ade monyet buat aksi melucukn di jalanan. contoh: bersolat o berbasikal...haha!!
6. jgn terkejut juga klau bapuk nyanyi o kenyit mata dkt kamu...
7. last skli, serius cewek2 lg comel dr cewek2 di M'sia....driver aku sndir pun mengaku...haha...(x boleh nk elak pandangan ku, tp aku usha yg bertudung je....)

4 comments:

  1. yang kertas a4 "buzz d preventer & aku khaha" tu serius ta boleh blah... ha ha

    ReplyDelete
  2. pak buzz d preventer, gue mo jadi pacar loe bisa?
    temen tapi mesra gituh.

    ReplyDelete
  3. wah..seronoknye..nak tanya..brape total kos accomodation+driver+jalan2 kat kawah putih segala tu..except for shopping and makan??

    ReplyDelete
  4. RM2000 duet flight plus hotel....driver-rm800, shopping+meal- RM4000

    ReplyDelete