6/19/13

Scomi Interview

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia... sorry ah aku mmg pro kerajaan pun...HAHA!!! ...

hokay2... aku xnk buang masa sbb aku ade FYDP n FYP yg menanti aku utk dibelai...hahaha... stret tu the point... aku nk cite pasal interview aku..

alhamdulillah, last week aku terima satu email dari Scomi ckp aku kne dtg Bandar Utama,PJ tuk interview... kat email tu dia attach map dgn borang utk diisi.... tp aku da shoot 1st email da lama da, pertengahan bulan 5 klau x silap...

pada mulanye, aku xnk pergi interview sbb ade TEC kat UTP... so smlm aku da pergi career fair tu, n aku pun da ronda hbs... dan bile tanye2, byk company yg xde walk-in interview especially tuk dak2 chemy... yg ade pun slumbejer...haha... tp smlm slps pergi TEC pun aku masih was-was sbb akak petronas ckp carigali akn go-through CV aku tuk walk-in interview.... lps maghrib smlm, jep, nama penuh jeffrey ibrahim ade bg kata2, dia ckp, "ko g je buzz, ini peluang, pasal kelas sume ko x yah peduli, lecturer pun mesti prioritize kn interview ko tu, ko amek peluang yg da ade, jgn tunggu peluang yg blum pasti" maksudnye disini aku xperlu tunggu petronas call aku, instead just g je interview scomi yg da ade tu.... so aku pun smlm baru print borg n isi..hehe n mlm smlm jugak aku review blk aku punye intern project,FYP, n FYDP...hhehe... biasa la.. UTP student wat keje sume last minute....

so pagi td aku tolak pukul 10 dari UTP, sbb aku kne singgah TEC sbb nk kne bg sijil intern aku kat company ni aku lupe nama dia (hahaha) n soft copy CV kat Petrofac... lps tu baru aku tolak n smpi umah kat KL dlm kul 12... luckily papa aku cuti ari ni, so leh ah anta aku g interview..hehe.. (anak manja la kata kan)

so aku smpi kat 1st Avenue Bandar Utama sejam awal, kul 3 aku da smpi... padahal interview kul 4...hehe... so Scomi punye office kat level 17... tp parent aku x naek atas skli ah.. parent aku lepak OU... smpi je atas, nmpk btg hidung erfi (kosmate aku).. lega skit, sbb at least aku x silap tmpt..haha... tp aku pelik gak knpe erfi x masuk2 lg sbb dia punye slot kul 3...??

xlama kemudian erfi pun masuk.... aku pun tunggu je kat lobby sambil lepak kat TL..haha.. xlama kemudian erfi pun keluar, aku pun pelik, laju gile!!! ni interview ke, or chit chat je...haha... n time tu, aku dgn erfi je ade kat situ tuk di interview...

next, aku nye turn lak.. masuk2 ade dua org.... sorg HR, lg sorg Operating Manager... OM tu nmpk mcm da tua n dia org indonesia, HR tu lak nmpk mcm baru kawen n org melayu kita...kihkihkih.... dua2 laki.... mcm biase aku introduce dulu diri aku, lps tu depa tanye pasal internship aku, ape aku buat.. lps tu depa tanye, ape yg aku tahu pasal scomi....lps tu depa bg satu case study, dimana sekiranye salah sorg drpd family kamu sakit, kamu nk blk ke x??  sbb kite punye workstation mmg kat atas platform... 28hari keje,28 hari cuti, or 15 hari keje, 15 hari cuti....so jawapan aku pun berbunyi begini, "aku akan call dulu family aku, klau serius mcm nk nazak aku request mintak chopper hantar aku" (opkoz la aku jwb dlm english..hahaha)

lps tu aku tanye pasal training,contract n gaji... klau selected fresh grade akan ade khusus "mud tool" kat shah alam selama 3 bulan.. lps tu baru dihantar ke platform... kiteorg akan diikat contract selama 3 tahun n gaji min RM8000 sebulan.. itu minimum....

lps tu aku ditanye soalan berbunyi begini, "are u getting married in the near future?" HAHAHA!!!.. aku pun ckp ah, saya GF pun xde lg... lps tu abg HR tu ckp, rmi je nnt lps da gaji besar gatal nk kawen..haha.... uncle OM tu pun ckp, (dalam itonasi indonesia) kamu skrg aje xde cewek, nnt kalian akan mencari kamu,...haha...

so klau selected, depa akan panggil report on duty as early as september.... dan aku tidak ditanye soklan2 technical sbb alasan depa ialah sbb aku ni fresh grade..hahaha... kemudian bersurai la sudah interview aku... sekejap gile.. aku rase 20 mnt je td...hehe

Tujuan aku tulis ni just nk share experience aku kpd sahabat2 dan junior2 aku... bkn atas niat tuk show off.... so aku pun xde rase pape, sbb inshaAllah akan dtg ade lg option lain... tp so far ni option yg plg sesuai tuk aku sbb aku pun xnk keje kat office...hehe...

itu saje dari saya, keep on hunting guys!!! Good Luck...

3 comments:

  1. Thanks for sharing.. aku dapat interview scomi jgk.. tp kt rawang, next week.. lega sikit baca bro pye experience, sebab aku igt interview die susah gila..

    ReplyDelete
  2. wahhh bagus maklumat ni... appun sye follow sini.nti follow sye ye

    ReplyDelete
  3. salam, nk tny..masa send resume kt scomi tu..apply utk jawatan apa? because I found scomi don't have any job vacancies right now,am I right? or you just drop your resume to recruitment@scomigroup.com.my?
    Thank you
    Best regards, fatin

    ReplyDelete